Lytter du?

En god kommunikation er mere end blot at tale at lytte

Lytter du – eller har du mere travlt med hvad du selv vil sige?

Er du klar over hvor vigtig en god kommunikation er for et godt forhold og hvor pokkers svært det faktisk er?

Kommunikation er ikke blot at kunne være åben, ærlig og have en ligeværdig samtale, det er meget meget mere, for der er en anden ting, som er mindst lige så vigtig og måske endda meget vigtigere, nemlig at kunne lytte.

“Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply” / Stephen R. Covey

De fleste af os mener at vi selv er rigtig gode lyttere, men er vi nu også det?

Prøv at tage dig selv i næste gang, din partner, dit barn, en ven eller kollega er i gang med at fortælle om noget som de har oplevet, hvor kort tid der faktisk går, til at du oppe i hovedet har fundet en lignende historie, som du selv har oplevet og som du bare brænder for at komme ud med eller at du straks går igang med at udtænke løsningsmuligheder.

Og hvor meget det så kommer til at fylde, så meget at du helt glemmer at lytte, fordi du blot venter på at du kan få sagt det du brænder inde med.

Det er bare helt umuligt at lytte, tænke og tale på samme tid.

Det sker for rigtig mange, mig selv iberegnet, og engang imellem er det da helt ok, men der er bare tidspunkter hvor det er direkte tåbeligt, fordi det ødelægger muligheden for virkelig at høre, hvad den der fortæller har på hjertet og det kunne jo være, at det var noget som virkelig havde betydning for vedkommende, eller blot det at føle sig vigtig og interessant for dig, og at det var det behov som man så lige fik skudt i sænk.

Det er rigtig svært at være en god lytter, de fleste af os kan være det i ca. fem minutter, men så begynder det også at give abstinenser for ikke at kunne give sit besyv med, sin vinkel af sagen, komme med en løsning eller bare fortælle hvad man selv har oplevet.

Selvom det måske kan lyde lidt selvmodsigende så kræver det at man kan lytte, for at kunne have en to-vejs-kommunikation og det er ikke blot det at lytte, man skal være aktiv lyttende.

Når du er aktiv lyttende, så skal du vide at det ikke er det samme som at være passiv lyttende, det er ikke blot at man er til stede imens den anden hælder vand ud af øret, det er meget mere end det.

Når man er passiv lyttende, så hører man blot ordene uden at forsøge at forholde sig til dem, uden at forsøge at forstå meningen og baggrunden for det der bliver sagt. Når du er aktiv lyttende så bruger du alle dine sanser ved at være åben og prøve at sætte dig i vedkommendes sted.

Hvis det skal sættes op i punkter, så kan det se sådan her ud:

  1. Hav fokus på den der fortæller og sluk eller læg forstyrrende ting væk
  2. Vær åben og positiv ved at vise at du er interesseret med smil og nik og imens søger at finde budskabet i det der fortælles
  3. Tænk over de ting der reelt bliver sagt og se bort fra det der kan gøre at budskabet kan misforstås
  4. Lyt til budskabet og lad dig ikke forstyrre af ordvalg eller andet ved personen
  5. Lad personen tale ud og giv plads til tænkepauser
  6. Prøv at forstå og for at kunne forstå skal du lytte og for at lytte skal du høre efter
  7. Prøv at gentage det budskab du har opfattet med dine egne ord, for at se om du har forstået det korrekt
  8. Den eneste tale der er ok, når man er aktiv lyttende, det er at spørge ind til det der bliver sagt, uden at søge at manipulere eller andet

Når du er aktiv lyttende så viser du personen at du respekterer vedkommende og synes at han/hun er værd at lytte til, du viser også at du ønsker at forstå og synes at det der siges er vigtigt.

Det kan da godt være, at du ikke mener, at det der fortælles reelt er særligt vigtigt, men måske er det vigtigt for personen og på den måde bør det også være vigtigt for dig, særligt hvis det er en i din inderkreds eller en som du på anden vis skal kunne være eller arbejde sammen med.

Dette er virkelig noget, som jeg selv øver mig på igen og igen, fordi jeg kender til vigtigheden af det og det også er med til at udvikle mig personligt, så jeg bliver bedre til det her med kommunikation.

Men alligevel tager jeg jævnligt mig selv i at afbryde og lige kaste en løsning på bordet, eller selv fortælle om lignende, som jeg selv har oplevet. Ind imellem er det som nævnt ok, men ofte så vil man have meget større gavn af at lukke i for talestrømmen og være aktiv lyttende i stedet for.

Der er naturligvis meget mere i det at have en god kommunikation, men kan du være aktiv lyttende oftere end sjældent, så er det første skridt på vejen.

“Too often we underestimate the power of a touch, a smile, a kind word, a listening ear, an honest compliment, or the smallest act of caring, all of which have the potential to turn a life around” / Leo Buscaglia

Vidste du, at for at nedtrappe eller undgå en større konflikt, så er der meget større succes med at være aktiv lyttende end ved at forklare det man mener igen og igen?

Læs også:

Jannie Nielsen Hansen / LoveRoad.dk

 – / –

PS! Tjek ind på Facebook og tryk “Synes godt om” på LoveRoad.dk, så vil du kunne holde dig orienteret om nye indlæg her på siden, samt få kloge citater, indlæg fra andre samt stof til eftertanke om livet og kærligheden  – Helt ærligt!

Dette indlæg blev udgivet i Selvindsigt. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar