Vaner og mønstre

Gode og dårlige vaner

Der er dårlige vaner og gode vaner, der er hensigtsmæssige mønstre og uhensigtsmæssige
og mange gange er et uhensigtsmæssigt mønster bare en dårlig vane som gør at man igen og igen havner samme sted hvor man ikke trives.

Dårlige vaner og uhensigtsmæssige mønstre kan brydes, men det kræver at du gør en indsats for selvindsigt og at du finder ud af hvornår du træffer den beslutning eller udfører den handling som gør at du igen havner i det mønster du gerne vil væk fra.

De starter ofte langsomt de dårlige vaner, de kommer snigende og pludselig hænger du fast.

De fleste mennesker har brug for struktur. Gentagelse og rammer gør tryg. For meget kaos gør utryg.

Vaner er også et værktøj der sparer tid og energi

Du har lært at færdes i trafikken, kender reglerne, men nu ligger reglerne på rygraden, så  hver gang du skal ud i et lyskryds skal du ikke gennemgå alle reglerne og sikkerhedsforanstaltningerne, du har dem liggende på rygraden, det er blevet en vane.

Du har prøvet det mange gange og hver gang du skal ud i et lyskryds, så gør du bare  alt det du skal, det er blevet et mønster. Et hensigtsmæssigt mønster.

Det sparer din hjerne for energi og du kan nu samtidig med at du går ud i lyskrydset holde
en samtale kørende eller lægge mærke til at der er en skoleklasse på vej ud af en bus længere væk fra lyskrydset. Det er sikkert ikke noget du tænker særligt meget over, det er blevet helt pr. automatik. Du har dannet dig et mønster der er blevet en vane.

Ændringer i det der plejer at være

Er der vejarbejde i lyskrydset hvor du har skullet over massevis af gange og lysreguleringen ikke virker, så kan du ikke bruge vanen til noget og alligevel vil du tage dig i flere gange at se op på lyssignalet. Vanen er blevet forstyrret.

Dårlige vaner

Dårlige vaner er svære at ændre på, det tager tid. Det kræver at du tager en beslutning og at du gentager og gentager de gode vaner som du har aftalt med dig selv i stedet for. Indtil de gode vaner pr. automatik erstatter de dårlige vaner og de dermed bliver brudt.

Dårlige kan være rigtig mange ting. Det kan være opførsel, at man siger og gør noget pr.
automatik som man ved ikke er godt for en selv eller den man gør det mod.

Det kan være spisevaner eller handlinger i dagligdagen, som at tage sig en marsbar og en
halv liter cola på vej hjem fra arbejdet som man ellers gang på gang har lovet sig selv at man ville stoppe med.

Det kan være at man altid som det første når ungerne kommer ind af døren overfalder dem med om de har lektier for, i stedet for først at sige at man er glad for at se dem
og høre om de har haft en dejlig dag.

At man helt automatisk tjekker efter om kæresten har støvsuget som man selv gerne vil have det, selvom man ved at det bare starter et skænderi og man egentlig bare burde
sige at det var da dejligt min skat at du har støvsuget – for det er det jo.

At man gang på gang falder for de samme mænd/kvinder, som ikke gør noget godt for ens selvværd og ikke mindst at man kan komme ud af de forhold, inden de udvikler sig til at
det bliver alt for svært.

At man altid får smækket sig i sofaen og så er weekenden pludselig gået og man har ikke
engang fået spillet et spil eller gået en tur med ungerne og/eller kæresten…

Det er de små ting og de store ting…

Alt hvad du gerne vil ændre på og som du selv er herre over.

Du skal kende til dine dårlige vaner

Vil du ikke vedkende dig dine dårlige vaner, kan du heller ikke ændre på dem. Du skal som
det første blive bevidst om dine negative mønstre og vaner. Du skal tage ansvar for dig selv og dit liv for at kunne ændre på det. Er du ikke bevidst eller motiveret for at ændre dine dårlige vaner og gør du det ikke for din egen skyld – så lad være.

Det at man vil ændre en dårlig vane for andres skyld, kan dybest set være for ens egen skyld, fordi man ved at det man gør eller siger skaber en dårlig stemning, gør sine nærmeste kede af det eller andet, så hvis man ændrede på dette, så ville ens nærmeste blive glade og trygge og man vil dermed have gjort noget for stemningen som man heller ikke selv trives ved.

Men du skal kigge ind ad. Man må hellere end gerne gøre noget for andre, det er bare sådan med dårlige vaner og mønstre, det lykkes bedst at ændre disse hvis man gør det for sig selv, fordi det er noget der frustrerer en, det motiverer.

Du skal virkelig ville det.

Hvordan så?

  • Find ud af hvad du vil ændre på
  • Start i det små, del evt. dinvane op i små bidder, og ændr lidt af gangen
  • Find ud af hvad du vil i stedet for
  • Aftal med dig selv hvad din nye vane som skal erstatte den dårlige skal være
  • Gør det igen og igen, til det ender med at blive en vane
  • Hold hele tiden fokus
  • Falder du i vandet, er det ikke ødelagt – Bliv vred på dig selv og kom igen
  • Fokuser på det du vil og det positive frem for det du ikke vil og det negative

Læs her Bryd dine dårlige vaner fra DagensSundhed.dk

 

Menuoversigt:

  1. Forside
  2. Blog
  3. Personlig udvikling – Selvindsigt – Vaner og mønstre – Intuition
  4. Kærlighed – Forelsket
  5. Utroskab – Er du utro? – Når din partner er utro… – Jalousi – Åbent forhold – Skilsmisse
  6. Sex – Lidenskab
  7. Links
  8. LoveRoad produkter
  9. Brevkasse – Åbne breve
  10. Bag LoveRoad
  11. Kontakt